Thursday, September 20, 2018

Mendobi di mana? Tip dan cerita di kedai dobi

Katak bersahut sahutan menyanyikan lagu bobo di mana. Sepanjang bulan ni, hujan tak jemu jemu turun bersama angin sejuk.

Baju aku pun 2 hari baru angkat. Itu pun terpaksa angkat coz ampai dah penuh. Tak pelah, rasa sejuk sejuk sikit. Nak panas aku gosok ler guna saterika berat yang tak rosak rosak. Bila nak rosak pun aku tak tahu ler.

Aku terkesan jugaklah dengan beberapa berita tentang kedai malas yang melibatkan kes kucing mati bunting dan samun. Bahaya woi. Kedai malas tu kedai dobi ler. Kedai dobi layan diri ni buka 24 jam. Pernah aku basuh baju kat dobi layan diri ni pukul 2.30 pagi. Untuk pastikan tak ramai ler. Payah kalau ramai. Nak menunggu satu hal.



Aku ni jarang ler pergi ke kedai malas tersebut. Adalah masa raya tahun lepas dan masa mesin basuh aku rosak. Bukan tak boleh basuh tangan, tapi pinggang aku sakit ( alasan).

Masa raya tahun lepas tu pulak, terpaksalah pergi mendobi. Masa tu adik beradik aku semua balik. 6 orang semuanya tak termasuk aku. 4 dah kawin, dan aku punya 10 anak buah. Cer bayangkan baju yang bertimbun tu.

Cara terbaik pergilah mendobi. Pukul 2.30pagi kat kedai dobi. Tapi bukan aku sorang ler. Aku angkut ler adik ipar pompun aku yang rajin lipat baju, adik ipar lelaki aku jadik driver dan angkut bakul bakul baju dan terlepas 3 orang anak buah yang paten tak tido kalau dah balik kampung jumpa sepupu sepupunya. Pening aku coz anak anak buah aku umurnya 6,5,4 tahun.💆

Banyak banyak kedai dobi, kami pilih yang paling tak ramai orang. Kebetulanlah kan masa tu tak ramai orang. Yang lain semua penuh. Yelah raya, setahun sekali dan 24 jam 🙄

Tak jauh dari kedai dobi itu, ada kedai mamak yang still ramai orang. Sebelah kanan aku kedai seven E, dan sebelah kiri aku butik baju yang masih bukak lagi. Dan aku cuma bawak duit syiling dalam beg duit kecil.

Jenuh mengorek tabung pukul 2 pagi mengira syiling 50sen, adalah dalan 2 genggam. Sudahnya syiling 50sen tu tak guna pun. Kena beli token kat mesin guna duit kertas. Masa tu memang taklah aku bawak beg duit. Terpaksa aku pinjamkan dekat adik ipau aku yang tengah lepak kat kedai mamak.

Sedang aku menunggu baju nak siap tu, aku layan ler anak buah aku main main. Dalam 20 minit pertama tu ok lagilah kelakuan anak anak buah aku ni. Selepas tu masing masing buas wei. Aduhai. Mujur aku bawak 3 orang jer. Sudahnya syiling 50sen aku hampir habis buat beli air mesin dan jajan mesin. Dah kedai dobi tu dobi ajelah. Ada pulak 2 ketul mesin jajan dan air. Full pulak tu. Matilah nakkk.

Pastu aku mundar mandir, sentiasa keluar masuk untuk pastikan ramai orang keliling aku. Memang aku bawak henpon. Tapi aku tengok sekali sekala jerlah. Taklah jakun aku walaupun wifi free. Sebab internet aku pun free, sebulan aku bayau 80rm lebih, unlimited internet dan calling. Tapi yang sebenarnya aku melayan anak anak buah aku. Tak dan nak tengok benda telipon puaka tu.

Leka kalau main henpon ni. Elakkanlah. Kalau boleh tinggalkan kat rumah. Bawak tali skipping ke boleh buat senaman. Tak pun main dam haji atau dam ular. Kalau ko sorang, ajak ler sesiapa yang ada kat situ.

Wei, ko sedar tak aku bagi tips tau untuk elak kena samun masa sedang mendobi. Aku bukan cerita sesaje tau. Kau perasan ke tidak ni?

Macam kedai makan, kedai dobi pun kita kena pandai pilih. Aku dah bagi tip dah. Dah lah wei, nanti sambung lagil.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...