Tuesday, September 25, 2018

Kau berani berubah tak?

Perubahan perlu tekad. Bukan main main. Bukan sekadar kau lambung syiling dan kau main teka teka. Kalau bunga aku berubah, kalau kepala aku tidur. Bukan. Perubahan bukan macam tu.

Perubahan macam ni. Macam kau sedap sedap duduk kat sofa empuk aliff shukri pastu kau berpindah duduk kat kerusi panjang macam kantin sekolah rendah aku dulu. Tak lawa. Berat dan berkulat. Silap haribulan tangan ko kena selumbar kat bangku tu. Oh ye, kami panggil bangku.

Kau kena berani. Kau perlu redah. Jangan fikir tentang keselesaan. Jangan fikir tentang tilam yang empuk. Perubahan hari ini yang kau buat bukan untuk hari ini, tetapi esok. Esok bererti pada jangka waktu akan datang.

Aku sebenarnya kagum orang yang boleh tengok masa depan. Orang yang boleh fikir panjang. Bukan fikir pendek. Fikir untuk kejap lagi. Tapi kemudian akan ada masalah dikemudian hari. Aku tak tahu fikiran aku macamana. Mungkin aku seorang yang tak pandai berfikiran panjang. Huhhh. Aku stres memikirkannya. Aku selalu tak dapat buat keputusan tepat. Aku selalu menyesal.

Contoh yang paling terdekat kita boleh tengok orang yang beli takaful. Kalau yang beli tu pasti berfikiran panjang. Yang terus tolak tu pasti berfikiran pendek. Jangan marah aku. Mereka bukan tak mampu. Rata rata mereka mampu. Mereka boleh bayar astro kurang kurang pun rm45 sebulan. Atau beli topup seminggu 10rm atau makan kfc ke mcd sebulan sekali. Atau reward untuk diri sendiri kononnya beli beg mahal atau kasut mahal atau i phone 8.



Padahal takaful ni bagus untuk jangka masa panjang. Kalau tak mampu ambik mahal ,ambik murah je. Hei, kena tengok agen yang jujurlah ye.

Kalau bukan untuk kita ni tetapi fikirlah untuk orang yang akan meneruskan kehidupan waktu kita tiada nanti. Aduhai, aku promote suruh beli takafullah pulak kan. Ha ha ha.

Aku tahu, banyak yang perlu dikupas. Ye aku tahu, kau serik dah kena tipu, bayar mahal, bila nak claim tak dapat apa apa! Apa ni!!! Buat bakar darah je kannn. Padahal ada orang beli pinggan mangkuk pun kena tipu. Nak beli beg pun ingatkan ori tapi palsu, dah kena tipu lagi. Aduhai... Sadisnya hidup.

Kalau tak dapat claim ko kata agen penipu. Kalau dapat duit kau sapu. Bila tiap bulan agen suruh bayar polisi kau jemu. Polisi pun dah mati kau jadi haru. Bila kau minta sambung padahal kau dah sakit agen kau buru. Agen pun apa lagi larilah laju laju.

Tulah salah satu contoh. Kalau nak beli takaful email aku. Ha ha ha.

Apapun kita kena berubah. Itu keypointnya. Banyak seminar, kursus kursus motivasi yang poinnya suruh kita berubah. Betul tak? Kalau masih di takuk lama kau tak kan berubah. Perabut kat rumah pun  setahun sekali kita mesti alihkan, langsir kita tukaukan, baju apa tah lagi.

Belum cerita politik. Banyak berubahkan. Ha ha ha.

Kalau nak cerita pasal berubah, kita kena istiqomah. Perubahan bukan hanya pada kata kata tetapi tindakan. Raikankanlah walau perubahan itu nya sedikit. Walaupun ia kecil sangat. Bermaksud raikan tu bukanlah buat kenduri ke, belanja member makan sampai perabeh duit ke. Bukan. Raikan macam sujud syukur.

Berterima kasih pada Allah dengan sungguh sungguh tau. Aduhai tahu tak, nak berubah bukan senang. Cuba tanya orang gemuk tu, betapa seksanya nak berjoging. Seksa wei. Kalau tak berani nak berubah kau akan terus gemuk malah lebih gemuk dan tak sihat.

kalau Allah dah arahkan untuk kita berubah tu, satu rahmatlah tau. Dan kita kenalah sentiasa berada dalam landasan yang betul kearah perubahan yang lebih baik. Bukan bertambah tak baik. Ingat, perubahan itu kena lebih baik. Macam dari tak pakai tudung kepada pakai tudung.

Soalan aku, kau berani nak berubah tak? Aku? Sedang dalam proseslah ni. Doakan aku tau. (tiber...)  Hahahaha

Apapun aku aku stop dulu. Panjang sangat dah ni.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...