Wednesday, August 24, 2011

Sedih? biasalah.....kematian itu suatu kepastian...


sambil baca entry boleh dengar lagu ni yer...

izinkan saya cerita, imbas semula pemergian adik kesayangan saya pada 5 Ramadhan, 4 tahun yang lepas.namun, cerita ini saya ringkaskan sahaja..mengapa...bacalah...

hari lahir arwah pada 21 Julai 1989, pada usia18, Nurul mahukan hadiah. aku bertanya apa yang nurul mahukan? nurul hanya mahukan sebuah al quran..
masa itu nurul dah terlantar sakit. namun keadaannya lebih baik dari sebelumnya.

 2 tahun terlantar sakit, tidak melupakan ingatannya terhadap keluarga dan kawan2 di sekolah. namun sebelum itu nurul memang sakit teruk. sakitnya tidaklah disedari, kerana kami fikirkan hanya sakit biasa. sakit badan biasa setelah balik dari perkhemahan bomba di sekolahnya. keadaan nurul bertambah teruk selepas itu.
ah..aku x mahu ingatkan kembali kisah duka itu. jika di beli peluang untuk aku kembali waktu itu, aku x mahu kembali lagi. aku x mahu melihat nurul menanggung sakitnya lagi. 

setelah nurul kembali agak sihat,setelah hampir 2 tahun dengan pelbagai dugaan yg keluargaku terima, nurul kembali ke rumah setelah lama berkelana di hospital. semua kawan2 sedara mara, datang menyambut kepulangan nurul dengan linangan air mata yg tak tertahan2. mana tidaknya, keadaan nurul yang amat kurus dan cuba mengingati semua orang dengan perlahan2.

selepas keputusan peperiksaan spm keluar, nurul hanya mampu tersenyum kerana keputusannya tidaklah baik. namun, nurul tetap tabah dan sebenarnya amat redho dengan apa yg berlaku. dan ayat yang selalu di tuturnya ialah.."nurul redho....."

aku sebenarnya sudah lama ingin menceritakan mengenai arwah,takut suatu hari nanti aku akan melupainya, manalah tahukan...kita ni manusia biasa..namun, setiap kali mengingati arwah, air mata ini turun bagaikan hujan lebat, dada ini sakit bawa ke tekak...sampaikan aku sukar untuk bernafas. tangisanku kedengaran menggugu....nah..jika beginilah..mana mungkin aku boleh melupakan arwah...

setelah keputusan spm, nurul hanya duduk dirumah sahaja. keadaannya tidaklah pulih sepenuhnya.
suatu hari, nurul mengadu sakit lagi. keadaan badannya panas, sejuk,panas sejuk berulang. bibirnya pecah,berdarah. akulah  yg menjaga nurul dirumah, memeriksa suhunya, mengurut badannya...

kami adik beradik menangis setiap kali melihat keadaannya begitu. setelah hari lahirnya yang ke 18, nurul dimasukkan ke hospital sekali lagi. emak sgt tabah. walaupun penat, mak tetap x jemu2 melawat nurul ke hospital saban hari x kira semasa waktu kerja, lepas kerja atau malam hari. kami sekeluarga tak putus2 mendoakan kesihatan nurul. perubatan tradisional juga kami buat.kami juga bergilir2 menjaga nurul siang dan malam di hospital.

sehinggalah satu malam, giliran aku yg menjaga nurul, nurul di serang sawan yang amat menakutkan. ia terjadi depan mata aku. puas aku memanggil nama nurul, namun nurul senyap. aku panik sangat. aku panggil nurse, namun nurse lebih tenang. mungkin sudah biasa dengan keadaan seperti itu. aku telifon mak. nangis2. aku telifon semua orang. aku minta semua org doakan nurul. aku hantar mesej kat semua nombor di dalam telifonku. tolong doakan nurul!!

nurul kembali pulih, dan aku kembali lega. namun legaku hanya seketika. nurul kembali diserang sawan berulang2, dan adik perempuanku hampir pengsan kerana giliran dia menjaga nurul bersama emak di hospital. emak x henti2 menangis. masa tu dah hampir ramadhan. nurul dimasukkan ke icu, unit rawatan rapi. aku? tidak sanggup melihatnya...tahukan bagaimana keadaan pesakit di wad icu? 
dan sebab itulah...aku benci hospital. aku tak suka hospital. aku begitu sukar utk jejakkan kaki ke hospital kalau x betul2. mak pula, akan pitam setiap kali melalui wad icu. dan aku sgt faham.

sehingga kami...semakin redho..."ya Allah...Kau ambiklah nurul jika itu kehendakMu..aku x sanggup melihat nurul derita lagi..." aku rasa, doa kami sekeluarga sama sahaja seperti tu.

ahhhh...bnyak lagi detik2 mmenyedihkan...tapi biar aku ringkaskan lagi..dadaku dah sgt sakit ketika ini...

sewaktu org sibuk2 berbuka, nurul akhirnya pergi buat selama2nya pada puasa ke 5  pada tahun itu. mak byk kali pengsan, adik2ku yg lain juga begitu. aku.......

arwah di mandikan dan dikebumikan sebelum zuhur. ramai sgt yg datang,penuh satu rumah, luar rumah...jemaah yg solatkan arwah juga ramai sgt. alhamdulillah...x dinafikan, sememangnya nurul seorang anak dan adik yg baik.
 puasa pada tahun itu..sgt suram. boleh di katakan hari2 kami menangis. sehinggalah pagi raya... kami sekeluarga berpeluang solat jemaah di rumah. namun.....tangisan rindu pada arwah menjadi makanan kami pagi itu. usahlah dicerita sewaktu di kubur.......

sehinggalah sekarang...ingatan terhadap arwah memang x pernah kami lupa. dan minggu depan, kami sekeluarga akan melawat kubur nurul lagi...

doaku semoga nurul aman di sana...., insya'Allah....

sedih? memanglah...aku dah rasa, dan aku faham sgt2 jika sesiapa kehilangan org yang di sayang. kematian itu pasti. namun kita tak tahu bila ajal kita. oleh itu, beramallah kita sebelum kita mati...


akhirnya dapat juga aku menceritakan kisah arwah walaupun penulisanku carca marba... 

6 comments:

Anonymous said...

sedih la plak..byk2 sbr..doakan mg dia ditempatkan dikalangan org2 yg beriman..

Anonymous said...

sedih la plak..byk2 sbr..doakan mg dia ditempatkan dikalangan org2 yg beriman..

Nizam Ijam said...

sabar k....tabah mengharunginya..

Ary said...

tq nizam...n aloi...

Lulu Caldina said...

lulu pun pernah kehilangan abang, eksiden.. sedih sangat, sampai sekarang masih terasa.. bertabahlah.. sesungguhnya, kita memang sayangkan mereka, namun walaupun perit, kita harus belajar melepaskan mereka.. al-fatihah...

salam aidilfitri dari lulu...

Ary said...

huuu...sedey...
slm aidilfitri kembali lulu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...