Friday, September 14, 2018

Negeri mana dipanggil Darul Traffic Light?

Kau tahu tak mana negerinya kat Malaysia ni nama gelarannya Darul Traffic light?  Mustahil korang tak tahu. Asal bercuti jer datang sini. Asal nak makan viral jer datang sini. Pantang tahu. Pantang nampak. Aku memang taklah akan keluar kalau jumaat sabtu ahad kalau nak ke bandar, dalam kereta jerlah gamaknya sepanjang hari sebab jem. Kalau terpaksa tu kena keluar pagi pagi subuh.



Dah tu traffic lightnya menegur sepanjang jalanku. Sebab kami dah terbiasa dengan traffic light, kalau ada simpang tiga yang tak ada lampu isyarat tu, kami akan kata 'Simpang ni kena ada lampu isyarat ni...' 'Kenapa tak ada traffic light ,patutlah lambat'  'Bila ntah nak pasang lampu' lebih kurang macam gitulah bunyiknya.

Dahlah budak sekolah nak lintas pun ada lampu isyarat ni walaupun ada polis mengawal 🤷, kat roundabout pun ada. 🙄 dahlah kat taman perumahan banyak bonggol. Aduhai. Nasib baik aku duduk kampung. Eh, merunggut ke apa ni? 😂

Hidup kita ni serupa traffic light juga.

Pendek kata kami dan lampu isyarat tak boleh di pisahkan. Ha ha ha

Aku tak pastilah pulak lampu isyarat boleh buat orang tambah displin atau perjalanan lebih lancar atau menguji kesabaran seseorang. Dan aku bab ni memang menguji kesabaran. Minyak kereta pun laghap orang kata.

Kalau aku, aku main langgar jer lampu merah. Ialah, masa tu dah tengah malam satu kete pun tak ada, aku sorang sorang pulak tu dan aku ni penakut. Aku yang berimaginasi tinggi ni kau boleh bayangkan tak apa yang aku nampak kau tak nampak? 🙄🙄🙄😂

Nak kata tak ada kemalangan, lampu isyarat nak masuk kampung aku tu selalu tumbang. Lampu isyarat tu tau yang tumbang. Heran aku. Tak nampak ke diorang ni? Ada kematian pulak tu. Allahuakhbar... Dah nama simpang agaknya, nak kejar lampu kuning , apa lagi, kona baringlah agaknya. Aku pun pernah buat. Sampai berasap tayar 😌😌😌 tapi bukan kat simpang tulah. Kat simpang lain.

Kalau kau nak datang sini pastikan beli buah tangan. Aku dengar banyak keychain berbentuk traffic light laris dijual.

Sebelum memandu tu, bacalah doa naik kenderaan. Wajib baca.

Dahlah tu, aku nak mengadap traffic light jap ni.

2 comments:

Anonymous said...

tak menjawab persoalan . sampai ke sudah cari mana nama negeri yg ade trffc light byk dlm perenggan di atas . tp takde.. isi kosong. penceritaan tentang hidup awak jer

Ary said...

Wahai Anonymous, Melaka lah negerinya 🙄

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...