Tuesday, September 11, 2018

Ko dah bersedia nak mati?

Apabila aku mendengar khabar orang orang yang aku kenal meninggal dunia, aku hanya mampu sedekahkan alfatihah. Itu baru orang yang aku kenal. Orang yang aku tak kenal berapa ramai. Orang kampung aku, orang daerah aku, orang orang dalam negeri aku, orang orang luar negeri.


Mereka meninggal dunia dengan pelbagai cara. Ada yang sakit jantung, kemalangan, di himpap konkrit, lemas, sesak nafas, kena tembak, kebuluran, sakit tua dan macam macam cara kematian yang kadang kadang di luar imaginasi kita.

Ntah sempat ke tidaklah mereka bertaubat? Harap harap dosa mereka tak banyak.

Lantas aku terdetik, mereka dah sudah, aku bila lagi? Seram beb. Seram. Memikirkan dosa aku banyak. Hutang aku ada yang belum selesai dan yang paling penting amalan aku nak bawak nanti bila mati dah cukup ke belum.

Aku seram beb. Betul, aku dah ada takaful. Bolehlah buat bayar hutang mana tak sempat tu masa hidup.

Kat akhirat aku macam mana pulak? 😱😱😱 ya Allah... Takutnya. Ko tak takut ke dik? Aku tanya jer.

Kalau kita mengadap henpon satu hari pun tak cukup. Kepada yang memang henpon bukan makanannya, tahniah ye dik. Hakak belum mampu. Kalau tak 2-3 jam tak sah. 🤦🤦🤦 malah lebih. Tolong jangan berlagak suci murni ye dik. Hahaha

Kalau nak suruh zikir harian 1000 kali tu, tak mampu pulak nak buat 🤦
Istighfar 100 kali sehari pun kadang lupa. Apatah lagi selawat. Mengaji al quran... Aduhai. Ko buat tak dik. Akak buat dik. Takut mati dik kurang amal. Persoalanya kurang dik. Kerap tinggal. Sodeh akk dik oiiiii. Ko tak sodeh ko dik????

Tu belum sedekah, amal jariah yang lain lain. Ada ko buat dik? Akk? Rahsia. 😅

Aku tak tahulah kepada sesiapa yang tinggalkan solat tu. Bertaubatlah. Aku selalu bising dengan adik adik aku. Tahap dah paling give up aku cakap ngan adik adik aku yang muda muda ni, buatlah apa saja, nak merompak ke, nak tipu sana sini ke, nak isap rokok ke, nak buat jahat ke apa ke...tolong.. SOLAT JANGAN TINGGAL. Tu jelah ayat aku tiap hari, dalam wasap, bila bercakap. Aku tak jemu ingatkan pasal jangan tinggal solat.

Dan nko pun dik, dengarlah kata kata akak abang ko. Solat jer dik. Mula mula payah dik, lama lama dah biasa, payah nak tinggal dik. Otomatik ko punya attitude pun makin baik. Kalau tak berubah jugak, cer cek cara solat, bacaan betul tak. Nak 1000 daya dik, mahu 1000 cara dik.

Dahlah tu dik. Nanti kita sambung.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...