Destinasi cinta yang ku cari...Sebenarnya terlalu hampir...Hanya kabur kerana dosa di dalam hati...

Sambal Belacan Asli Nur Kasih

gambar hiasan
bosan?
jom kita blajar buat sambal belacan asli. oleh sebab saya ni selalu buat sambal belacan, jom intai camna versi Ary buat sambal belacan nih.

bahan2
*cili padi/api
*belacan
*asam jawa

cara buat
*masukkan segenggam cili padi/api , 1/2 keping belacan(lagi banyak lagi sedap) kedalam lesung batu dan tumbuk hingga hancur. 


* apabila sudah agak2 hancur, bancuh asam jawa dengan air masak.(kira-kira 1/2 gelas air) bancuh pekat2.


*kemudian masukkan perahan asam jawa tadi kedlm lesung yang mengandungi sambal yang ditumbuk tadi.


*gaulkan dengan anak lesung, kemudian pindahkan dalam piring.

itu sahaja. tak perlu letak gula, kerana saya orang melaka, tak suka letak gula, tak payah letak garam kerana belacan dah cukup masin, ajinamoto lagilah tak payah letak....huhuhu...

kalu ada mangga muda, hiris halus2, yum..yum..lagilah sodap!

enak dimakan bersama pucuk ubi celur, ulam raja dan pelbagai jenis ulam-ulaman.

selamat mencuba...

*sambal belacan ini adalah versi Ary ok...lalalala...
*lain kali saya tunjuk resepi lain pulak k...huhu...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

naK CakaP sKITT jeR...

* assalamualaikum...

*saya nak bagitahu, yg saya menulis kengkadang ikut atie, kengkadang suke atie.
*namun,saya minta maaf jika ada yg terasa or tersinggung...tapi usahlah tersinggung... sume entri peribadi kebykkan pasal kisah saye jerk...huhuhu...
*kengkadang tulisan saya sgt berhati2...coz ada yang saya copy n paste.
*sape nak copy n paste silalah...x marah pon...tapi..x de pape pon yang menarik kecuali yg di copy n paste...
*kalu rajin tu, tinggalkan lah komen atau jejak SMTI..x paksa eh..
*background belog nih sentiasa berubah2 ikut keadaan dan kerajinan...jgn marah eee....
*akhir kata...salam Nur Kasih dari saya...:)