Destinasi cinta yang ku cari...Sebenarnya terlalu hampir...Hanya kabur kerana dosa di dalam hati...

berbohong kepada diri sendiri

from en google
‎" Ketahuilah.....membohongi orang lain adalah satu dosa...membohongi diri sendiri 1000 dosa.." haji abdul malik karim abdullah ( HAMKA )

sedar tak sedar sebenarnya kita seringkali berbohong kapada diri kita sendiri berbanding kepada orang lain.

misalnya, 'aku tak suka dia,tak sesuai jadi suami!' atau, 'sabarlah minah...ni semua satu dugaan, kau tengok aku? macam2 dah aku alami, tapi aku sabar jer...' atau, 'bersolatlah jika kau berasa gusar..'

tapi sebenarnya..selepas kita tuturkan kata2 seumpama itu misalnya, hati kita akan bergetar dan jiwa kita akan mudah terdidik dengan pembohongan itu, kerana kita tidak seperti yang kita katakan.

sudahlah kita berbohong pada orang lain, pada diri kita pun turut menjadi mangsa pembohongan kita. namun, tidak semua yang kita bohongkan pada diri sendiri itu dapat juga kita berbohong pada orang lain. itulah ada ayat 'kau boleh berbohong dengan diri kau sendiri tetapi kau tak boleh nak berbohong dengan aku'

melalui mata, kita dapat melihat segalanya, melalui mata juga orang dapat melihat kita. mata menceritakan segala-galanya..rite?

*ini pendapat sahaja...kalau salah tolong betulkan...:)
*entri ini agak bercelaru dek kepala yang pening...@_@

3 comments:

Bro ahmad said...

tapi jgn bohong pada orang lain lebih teruk kan

Ary said...

betol tu bro...

Run Away said...

ye...memang betul tu kan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

naK CakaP sKITT jeR...

* assalamualaikum...

*saya nak bagitahu, yg saya menulis kengkadang ikut atie, kengkadang suke atie.
*namun,saya minta maaf jika ada yg terasa or tersinggung...tapi usahlah tersinggung... sume entri peribadi kebykkan pasal kisah saye jerk...huhuhu...
*kengkadang tulisan saya sgt berhati2...coz ada yang saya copy n paste.
*sape nak copy n paste silalah...x marah pon...tapi..x de pape pon yang menarik kecuali yg di copy n paste...
*kalu rajin tu, tinggalkan lah komen atau jejak SMTI..x paksa eh..
*background belog nih sentiasa berubah2 ikut keadaan dan kerajinan...jgn marah eee....
*akhir kata...salam Nur Kasih dari saya...:)