Destinasi cinta yang ku cari...Sebenarnya terlalu hampir...Hanya kabur kerana dosa di dalam hati...

Ketakutan Seorang Ibu

KOMA...Mat Razarizu terlantar dipercayai akibat dibuli rakan sekelas.

petikan dari myMetro

“Sebelum tidak sedarkan diri, adik ada memberitahu dia dibuli lebih daripada seorang rakan sekelas apabila dipukul, ditumbuk dan dipijak di dada. Pilu hati saya melihat adik saya dizalimi dan paling menyedihkan dia saya beritahu ketika dibuli, rakan lain termasuk pengawas hanya melihat tanpa memberi pertolongan,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam. Mat Razarizi yang membuat laporan di Balai Polis Bertam Baru, di sini, beberapa hari selepas kejadian mendakwa, pihak sekolah juga tidak mengambil sebarang tindakan berhubung kejadian itu walaupun dimaklumkan adiknya koma akibat dibuli rakan sekelas sehingga menerima rawatan di ICU HRPZII, dua minggu lalu.
boleh baca lagi disini...

Banyak cerita sebegini mencuit emosi para ibu lebih2 lagi yg mempunyai anak lelaki yg masih bersekolah. ini termasuklah ibu saya. apabila timbulnya kes yg tidak bermoral seperti ini, ibu saya pasti akan teringatkan adik saya, dan mengerutkan dahi...dan kata2 seperti,"kasihannya...mcmnmlah makbapaknya nanti...", "alahai...bagaimanalah adik kau kat sana..risaunya mak..." dan adakalanya ibu saya terus menelifon anak kesayangannya itu dan meluahkan kerisauan yg tidak terhingga kepada adik saya itu.

saya tertanya2...dimanakah sifat kasihannya pelajar2 ini terhadap rakan2nya. paling tidak pun, dimana nilai kemanusiaan yang telah pun diterapkan setidak2nya seawal prasekolah lagi. saya juga pernah mengalami kenangan dibuli atau ragging namun ia tidaklah seteruk sekarang yg boleh membawa maut.

kasihanlah pada ibu2 yang mengharapkan anak2 mereka pulang dengan selamat tanpa sebarang kerisauan dan ketakutan. kita boleh lihat kejadian2 yang serupa, yakni kejadian2 yang melukakan hati seorang ibu seperti kes simbah asid, pembuli dan sebagainya. kita seharusnya berfikirlah sihat,berbuatlah perkara-perkara yang sihat,dan berdoalah dengan cara yang sihat. Insya'Allah...segala perkara2 buruk akan terhindar daripada kita. jgn lupa solat dan selalulah berzikir...

akhir tulisan, suka saya petik kata ini dr rakan fb saya....Apa guna jadi lelaki kacAK, kalau baca Quran pun merangkak-rangkAK... Apa guna jadi perempuan cantIK, kalau Pukul 12 t.hari pun tak celik-celIK... Apa guna umur besar panjANG, kalau Fardhu ain asas pun lintang pukANG.... Apa guna Allah bagi hidaYAH, kalau nak solat pun sikit punya paYAH... Apa guna jadi manusIA, kalau umur Allah bagi kita sia-sIA..." :-)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

naK CakaP sKITT jeR...

* assalamualaikum...

*saya nak bagitahu, yg saya menulis kengkadang ikut atie, kengkadang suke atie.
*namun,saya minta maaf jika ada yg terasa or tersinggung...tapi usahlah tersinggung... sume entri peribadi kebykkan pasal kisah saye jerk...huhuhu...
*kengkadang tulisan saya sgt berhati2...coz ada yang saya copy n paste.
*sape nak copy n paste silalah...x marah pon...tapi..x de pape pon yang menarik kecuali yg di copy n paste...
*kalu rajin tu, tinggalkan lah komen atau jejak SMTI..x paksa eh..
*background belog nih sentiasa berubah2 ikut keadaan dan kerajinan...jgn marah eee....
*akhir kata...salam Nur Kasih dari saya...:)