Destinasi cinta yang ku cari...Sebenarnya terlalu hampir...Hanya kabur kerana dosa di dalam hati...

maafkan adik ibu!

mmm...tgah godek2 fail, terjumpa citer nih. rasanya cite ni di ambil dari majalah mastika, lela,si tukang rajin yang taipkan.. tq lela...(sedare)


Hari ini aku ada baca 1 kisah yg amat sedih menyebabkan aku rasa mcm terlalu sebak sampai x mampu aku nk ceritakan.kisah ttg seorang ibu yg tidak berhati perut…
”Maafkan adik ibu! Adik tahu ibu menyesal”….itulah tajuk cerita yg mampu menyentap perasaan aku dan mampu menitiskan air mata aku.Marilah kita baca kisah ini dan fahamilah….Adik hairan macam mana adik boleh berada di sini.tempat ini ganjil sekali,tapi seronok.Semuanya lembut macam tidur dlm buaian,tp kenapa adik seorang saja di sini?adik x de kwn2.td adik nampak 3 org budak.Mereka selalu berada di depan adik,tp x pernah pergi dekat adik?adik panggil kuat,adik tendang buaian tp mereka masih x dengar pun.Abg,kakak,adik nk main.Dtglah ke sini dgr x? 
Adik di sini x perlu buka mulut bila nk makan.Perut adik kdg2 knyg kdg2 lapar.Ada masanya tekak adik rasa pahit,rasa manis,masin dan. mcm2 lg.Paling adik x thn kdg2 mata adik pedih sgt,hidung adik sesak adik x thn la.Kini baru adik tahu budak 3 org tu adalah abg long,abg ngah dan kak lang.adik nmpk ade seorang lelaki dewasa melayan mereka.adik x tau siaper dier.Adik nmpk sepasang tgn yg membelai dan menggosok mereka betiga.Tapi kenapa adik tidak dibelai seperti mereka?Hari2 adik tggu bila tgn tu mahu membelai adik.hairannya bila tgn itu membelai adik,tiba2 adik semcm terbau minyak angin menrjah ke hidung dan mata adik.Adik gosok2 mata sebab x thn pedih!Suatu hari adik terdengar suara itu berckp kepada seorang lelaki,dia x sihat,perut berangin,dan muntah2. 
Dah 1bln bdn x sihat,lelaki tu kata pergilah juma doktor,tp suara itu kata x pyh,suara itu tetap enggan.sejak itu adik rasa badan adik teruk sekali bagaikan dipicit2 dan dipulas2.badan adik yg halus tertonggeng ke atas sekejap tertonggeng ke bawah.Adik menjerit tp tiada siapa yg dengar.Tiba2 adik ternampak seorang wanita bercakap sesuatu.”kau ni mengandung agaknya.Tgk la perut kau tu lebih besar sikit daripada biasa”.Tp suara itu kata mana ada mengandung.Haidnya masih dtg mcm biasa.wanita itu berkata lg,”pergilah jumpa doktor,ada juga wanita hamil dtg haid,”saranan wanita itu dibalas ketawa oleh suara itu. 

Kini baru adik tau yg adik berada dalam rahim ibu.Ibu mengandungkan adik.Tapi kenapa ibu tidak mempedulikan adik?Kenapa ibu xnk jumpa doktor?Ibu x dgr ke denyutan adik ni setiap detik?hari2 adik berdoa agar ibu sihat.Tp ibu menafikan bersungguh2 adik tidak wujud dlm rahim ibu…sampai hati ibu.!Ibu takut ke jd miskin bila adik keluar nanti?Ibu kan kerja bagus,gaji besar.Dah tentu ibu mampu menjaga adik.Ayah pun ada dan baik sgt.Ibu adik janji bila adik keluar nanti,adik xkn susahkan ibu.Adik xkn jaga malam minta susu.Adik pastikan ibu cukup rehat dan tidur.Ibukan orang penting dalam syarikat. 

Cuma 1 adik minta,ibu terimalah kehadiran adik.janganlah ibu nafikan kehadiran adik.adik makin besar,tak lama lg adik nk keluar.Tp ibu tetap kerja kuat,x pedulikan adik.Bu adik lapar,adikperlukan makanan berkhasiat dari ibu!Hari itu adik amat terperanjat.Ibu buat keputusan nak berubat di kampung.Ibu sanggup bersusah payah menempuh perjalanan sukar bagi menafikan kehadiran adik dalam rahim ibu.ibu makan pelbagai ubat konon penawar penyakit.Adik tak tahan ibu.Apa yang ibu makan adik telan sekali,pahit. 
Adik tengok ibu tak sihat juga.ibu kerap cuti sakit.tapi ibu kata pada kawan ibu sihat,samapi bila ibu nak nafikan kehadiran adik  dalam hidup ibu.ramai kawan ibu kata ibu mengandung tapi ibu tetap menafikannya.adik sedih sgt bu,tak pelah bu adik berdoa agar satu hari nanti ibu akan tahu adik ada dalam rahim ibu.tapi ibu pula makin tertekan melihat perut ibu yang semakin membesar,ibu bertungku pula,bertungku boleh mengecutkan perut.Kali adik benar2 tak tahan ibu……paaaaanassss……pagi itu ibu pergi ke ofis,ibu rasa x selesa pada perut,tiba2 keluar darah yang byk,ibu cemas lalu minta bantuan kwn ke klinik. 
Dari klinik ibu di hantar ke hospital akhirnya keluarlah adik,adik dapat melihat dunia bu…cantik dan indah.Adik tgk ramai orang di sini!tapi semua hairan,bila ibu mengandung?Ayah pun x tau.Doktor kata adik x cukup bulan.adik masuk inkubator,tgn adik dicucuk dgn jarum besar,sakitnya bu…hanya Tuhan saja yang tahu,paru2 adik penuh air.Doktor cuba selamatkan adik.Doktor cakap harapan adik ubtuk hidup amat tipis.Adik sedih sgt sebab adik mendambakan belaian dan kucupan dari ibu.Akhirnya doktor  sahkan jantung adik berhenti berdenyut.Selamat tinggal dunia,adik dapat menghirup udara 5 jam sahaja.Kalau adik hidup pun adik x sempurna tentu menyusahkan ibu sahaja.Ibu,adik sangka ibu bersedih bila adik tiada di dunia,tp ibu gembira.Kini baru adik tahu kenapa ibu menafikan kehadiran adik sebab ibu lebih pentingkan kerja.Ibu telah memberi keuntungan besar kepada syarikat.sebagai penghargaan ibu diberi bercuti ke luar negara dan segala perbelanjaan ditanggung oleh majikan!kalau ada adik ibu x dpt tumpu pada kerja!Kehadiran adik sekali gus mengganggu percutian ibu yg dijangja bertolak ke sana seminggu selepas kelahiran adik. 
Perancangan ibu berubah,akhirnya ibu bercuti selama 60 hari di rumah sahaja.ibu ,adik tahu ibu menyesal,Cuma ibu tidak lafazkan kekesalan ibu kepada sesiapa,adik tetap dengar bu.Ibu biarpun kita berada di alam yang berbeza adik tidak putus mendoakan kebahagiaan ibu.Ya Allah ampunkan dosa ibuku,adik tetap menunggu sentuhan dan kucupan ibu di syurga nanti. 
Itulah salah satu cerita yang aku baca menyentuh perasaanku……..

2 comments:

CiKgU SuE said...

Tapi.... hati ibu yang ini meronta-ronta merindui anak-anaknya yang pergi.... tanpa sempat disusui.... Walau apa pun segalanya telah di tentukan oleh Dia yang Esa.....

Ary said...

yelah....betul tu.. tapi sapekah cikgu sue ni..?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

naK CakaP sKITT jeR...

* assalamualaikum...

*saya nak bagitahu, yg saya menulis kengkadang ikut atie, kengkadang suke atie.
*namun,saya minta maaf jika ada yg terasa or tersinggung...tapi usahlah tersinggung... sume entri peribadi kebykkan pasal kisah saye jerk...huhuhu...
*kengkadang tulisan saya sgt berhati2...coz ada yang saya copy n paste.
*sape nak copy n paste silalah...x marah pon...tapi..x de pape pon yang menarik kecuali yg di copy n paste...
*kalu rajin tu, tinggalkan lah komen atau jejak SMTI..x paksa eh..
*background belog nih sentiasa berubah2 ikut keadaan dan kerajinan...jgn marah eee....
*akhir kata...salam Nur Kasih dari saya...:)