Monday, June 22, 2009

Barber si Penggunting Rambut

Seorang lelaki Muslim datang ke kedai gunting rambut untuk menggunting rambut dan janggutnya.. Apabila barber itu mulakan tugasnya, mereka pun berbual mengenai banyak perkara.. Tetapi bila mereka berbicara mengenai Allah :

Barber : Saya tak percaya Allah itu wujud..
Muslim : Kenapa kamu kata begitu?
Barber : Cuba kamu keluar ke tengah jalan itu dan tunjukkan kepada saya bahawa Allah itu wujud.. Kalau betul Allah wujud, kenapa ramai sangat orang yang sakit di luar sana? Mengapa masih ada kanak-kanak yang terbiar? Kalau betul Allah itu wujud, dah tentu tiada kesakitan dan keperitan hidup dalam dunia ini.. Saya tak dapat bayangkan Allah Yang Maha Penyayang boleh membenarkan semua ini berlaku..

Si Muslim pun berfikir sejenak tetapi dia tidak memberikan sebarang jawapan untuk mengelakkan pertengkaran berlaku.. Selepas dia habis menggunting rambut, dia pun pergi dari situ.. Selepas beberapa langkah, dia ternampak seorang lelaki berambut panjang, selekeh kotor dan janggutnya tidak terurus.. Maka si Muslim berpatah balik ke kedai gunting rambut tadi..

Muslim : Kamu tahu tak bahawa sebenarnya barber juga tidak wujud?
Barber : Kenapa kamu kata macam tu sedangkan saya baru sahaja menggunting rambut kamu tadi?
Muslim : Tidak, kalau barber wujud, dah tentu tidak ada orang yang berambut panjang tidak terurus dan kotor serta janggut yang panjang dan kotor macam lelaki di tepi jalan itu..
Barber : Ah, barber memang wujud! Lelaki tu jadi macam tu sebab dia tak datang pada saya untuk menggunting rambutnya!
Muslim : Tepat sekali! That’s the point! Allah juga wujud.. Itulah yang terjadi (Keperitan & Penderitaan) jika manusia tidak mengingatinya dan kembali kepadanya untuk memohon pertolongan!


salinan petikan



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...