Destinasi cinta yang ku cari...Sebenarnya terlalu hampir...Hanya kabur kerana dosa di dalam hati...

didera, terdera dan mendera

Assalamualaikum....

lama dah x menulis, diri yg memang x ada skill menulis ni bertambahlah tunggang langgang bahasa penulisan. tp ada hati nak jadik penulis lak tuh, cam Ramlee Awang Mursyid?~ceh! ahaahaa...^___^

saya nak berceloteh skit2. mengenai kitalah, manusia yang suka menghukum, menilai dan menghina sesama kita. salah satu deraan emosi yang sangat kejam. samaada kita yang kena atau kita yang mengenakan orang.

benda ni x habis2 berlaku dalam kehidupan kita setiap masa. kepada yg x pernah alami tu, bertuah dan bersyukurlah. sekurang2nya emosi anda tidak didera dan terdera.

bila emosi sudah terdera, sakitnya bukan main. kepada yang dah terbiasa tu, pasti dah lali dan kaku. x terasa apa2 lagi. kepada yang x tahan tu, mungkin bergaduh sakan kerana mempertahankan diri dari terus menerus didera. kepada yang lemah tu pulak, hanya air mata menjadi peneman. bagai awan mendung kat atas pale kita. apa lagi~lariklah! kita pasti ada salah satu daripada situasi itukan?

kepada yang mendera, amboi....! x habis2 mengganggu emosi manusia yang disangkanya kurang baik daripada dirinya, habis ditindas dengan deraan emosi yang hebat. hei, jgnlah membenci sseorang sehingga tenggelam kebaikannya. anda pun apa kurangnya. hanya dek kerana kekurangan yang sedikit itu kita terus-terusan menghukum orang tu gitu-gini, kita terus menilai mereka begitu-begini, kita terus menghina orang tanpa memperdulikan perasaan mereka~ why?

“Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam keadaan kerugian (celaka) kecuali orang-orang yang beriman, beramal soleh, saling menasihati dalam kebenaran dan saling menasihati dalam kesabaran.” (Al ‘Ashr: 1-3)

kepada mereka2 yang mendera emosi orang ni...STOP! sudah2lah... bak kata prof muhaya, asal nak mengumpat orang jer, asal nak mengata org jer, ambik getah, pakaikan kat tangan kita, tarik2kan. biar merah, biar lebam. tampar mulut tu biar bengkak. (boleh ker?)

kepada yg rasa diri terdera tu walhal x pun, kadang2 kita TERASA lebih...walhal sesetengah tu hanya teguran membina, so, anggaplah positif. insya'Allah, kita akan lebih sihat dan lebih ceria. yg paling penting kita jgn mudah tersentap. sabar tu paling2 bagus!

kepada yang kena dera tu, terang2 di dera..sabarlah yer... SABAR! jgn berhenti bersabar dan berdoa. tak pelah kalau nak menangis tu, menangislah. tapi jgn berfikir ketika kita terlalu sedih dan marah. kita akan mudah di pengaruhi syaitan. mendorong kita buat perkara2 salah. serius betul. paling2 tidak pun rasa nak lari dari rumahlah, sembunyikan dirilah. uhhh! x elok tu.... pastu menyesal~ padan muka! kan dah malu!!

biarlah apa yg mereka nak hina pun. kita jugak yang  dapat pahala. anggap jer semuanya bagai angin yang lalu. menampar2 pipi kita.~boleh gitu? ^^

apapun hidup wajib terus. jgn berputus asa itu penting.

-alhamdulillah...kadang2 kenyang dengan cacian org....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

naK CakaP sKITT jeR...

* assalamualaikum...

*saya nak bagitahu, yg saya menulis kengkadang ikut atie, kengkadang suke atie.
*namun,saya minta maaf jika ada yg terasa or tersinggung...tapi usahlah tersinggung... sume entri peribadi kebykkan pasal kisah saye jerk...huhuhu...
*kengkadang tulisan saya sgt berhati2...coz ada yang saya copy n paste.
*sape nak copy n paste silalah...x marah pon...tapi..x de pape pon yang menarik kecuali yg di copy n paste...
*kalu rajin tu, tinggalkan lah komen atau jejak SMTI..x paksa eh..
*background belog nih sentiasa berubah2 ikut keadaan dan kerajinan...jgn marah eee....
*akhir kata...salam Nur Kasih dari saya...:)