Destinasi cinta yang ku cari...Sebenarnya terlalu hampir...Hanya kabur kerana dosa di dalam hati...

ADAKAH AKU BERDUSTA TENTANG CINTA..


ADAKAH AKU BERDUSTA TENTANG CINTA..
APA ITU CINTA?


CINTA itu adalah penyebab kita menjadi penipu terbesar!!!
kita hanya mencintai apa yang nafsu kita suka....

ketika di alam roh kita mencintai Allah kerana hanya Allah satu-satuNya untuk kita.
Dia memasukkan roh ke dalam janin dan Dia melakukan segalanya untuk kita..

ketika kita lahir ke dunia ini hakikat cinta kita telah berubah..

ketika kecil kita cintakan ibu kerana ibu menjaga makan minum kita,
menggantikan lampin kita dan membersih najis kita..
ibu mendodoikan kita dan ibu sentiasa gelisah bila kita menangis dan ibu segera memahami apa kehendak kita ketika itu..
dan ibulah orang yang sangat kita cinta..

Namun ketika menjejak usia remaja kita bercinta pula dengan kekasih,
kita cintakan kekasih kerana dia begitu baik dengan kita,
sentiasa mengambil berat tentang kita mahupun bertanyakan khabar tentang kita jika berjauhan,
kekasih kita juga selalu menghadiahkan kita sesuatu barang yang bernilai kepada kita..
kita juga cintakan kekasih kerana dia juga melayan nafsu kita..

Bila kita telah semakin dewasa kita pun berkahwin lalu kita cintakan pula pasangan hidup kita kerana dia menjadi pembantu kita di dalam hal rumah tangga..
siang dan malam selalu bersama,
ketika sakit dialah yang ada menemani di sisi..
ketika ada masalah kita luahkan perasaan kepadanya menyebabkan kita cintakan pasangan hidup kita..

Bila kita semakin tua kita cintakan pula anak dan cucu kita kerana mereka menjadi penyejuk mata kita...
mereka adalah darah daging kita, mereka adalah satu anugerah..
lalu membuatkan kita cintakan anak-anak dan cucu-cucu kita..

jadi, apakah kamu berfikir di mana kamu dan bagaimana kamu telah abaikan cinta kamu yang terdahulu..??
(walaupun kamu mendakwa, aku juga cinta pada yang lain sedangkan sebelum itu cinta sebelum itulah cinta kita yang paling kita agung-agungkan)

Contoh paling mudah...
sewaktu kita kecil..
kita tidak boleh tidur kalau ibu tiada di sebelah dodoikan..
kita tidak tenang kalau tidak nampak ibu kita..
kita tidak boleh berenggang dengan ibu...

tetapi bila kita sudah mula bercinta dengan yang bukan mahram..
kita sudah boleh hidup pula tanpa ibu..
tidak nampak ibu sehari pun tidak rasa apa-apa...
tetapi kekasih kita itulah pula yang kita agung-agungkan seperti kita agungkan ibu suatu ketika dahulu...
bila ditanya sebelum kenal kekasih bagaimana cintamu kepada ibumu..?

kita menjawab..

ibulah segala-galanyanya..
namun bila ditanya soalan yang sama selepas kenal kekasih..
kita menjawab..
ya, aku juga cintakan ibu...

Sebab itu para sufi berkata sesungguhnya tangan itu dua,
kaki itu dua, mata itu dua tetapi hati hanya satu dan hanya muat untuk satu cinta...
yakni cinta yang kekal..

Ketahuilah bahawa Tuhanmu itu hanya satu..
maka hati yang satu itu untuk Allah yang satu dan cintaNya yang satu...
tidak mungkin bertemu dua cinta di dalam satu hati sepertimana yang telah di terangkan di atas...
kalau kita cuba juga jadikan dua cinta dalam satu hati...
maka kita berbohong...
pasti kita akan cintakan yang satu lebih daripada yang satu lagi...

dan di jelaskan juga kenapa kaki, tangan dan mata dua tapi hati satu..
kerana andai kita letakkan Allah ditangan...
maka hanya tangan kita saja yang taat pada perintah Allah..
kaki, mata dan anggota yang lain tidak dapat taat pada perintah Allah sebab tiada kehadiran Allah di situ..
tetapi bila kita letakkan Allah di dalam hati kita...
sesungguhnya hati itu adalah raja kepada seluruh anggota badan..

(di dalam sebuah negara, raja mestilah hanya satu saja, tidak boleh ada dua..
begitu jugak dengan diri kita, hati yang satu itulah raja kepada seluruh badan)

maka apabila raja taat perintah Allah..
maka rakyat pun akan turut taat kepada segala suruhan Allah...
sebab itulah hati itu satu dan wali Allah menggelarkannya ka'batullah yakni rumah Allah..

Jika orang bertanya...
kalau hati hanya muat untuk satu cinta yaitu cinta pada Allah
bagaimana dengan cinta yang lain?
takkan tidak boleh cinta pada ibu, bapa, keluarga, anak-anak, harta, mahupun pangkat?

maka ketahuilah saudara-saudaraku bahawa dalam sebuah hadith barangsiapa mencintai Allah dan taat perintahnya..
maka Allah akan isytiharkan kepada semua malaikat yang 'Aku cintakan orang itu'..
maka seluruh malaikat akan mencintai orang itu dan turun ke bumi dan isythirkan kepada semua makhluk bahawa Allah cintakan orang ini...
maka seluruh makhluk tadi akan mencintai orang ini...

contohnya seperti rasulullah s.a.w bila baginda hendak qada hajat di luar rumah...
pokok-pokok akan berjalan mengelilingi rasulullah s.a.w dan rendahkan daun-daun mereka agar rasulullah s.a.w terlindung dan dapat qada hajat dengan sempurna...

dan juga seperti yang telah terjadi kepada para sahabat nabi s.a.w yang berjalan di atas air dan banyak lagi sebenarnya kejadian-kejadian yang lain pula yang pernah berlaku..
seluruh makhluk akan cintakan mereka dan berkhidmat kepada mereka..

sesungguhnya Allah itu pemilik cinta dan barangsiapa memiliki cinta Allah maka seluruh cinta menjadi miliknya..

tetapi hari ini kita telah meletakkan cinta Allah di tempat yang paling belakang...
dan cuma datang kepadaNya apabila semua cinta kita yang lain tinggalkan kita dan tidak mampu menolong kita..

kita menperduakan, menpertigakan, memperempatkan,
memperlimakan cinta Allah atas alasan 'aku tak lupakan Allah, aku juga cintakan Allah..'

cuba lihat apa al quran kata tentang cinta surah at taubah ayat 24
dan banyak lagi ayat-ayat yang lain yang membahaskan tentang cinta...
di dalam surah at taubah ayat 24 tadi Allah dengan tegas melarang cinta pada ibu bapa, anak-anak, isteri, ternakan, ladang-ladang, harta benda selagi kita tidak meletakkan Allah,
dan rasul sebagai cinta tertinggi....
Bukanlah bermakna Allah tidak benarkan kita cintakan ibu bapa dan isteri atau suami kita..
tetapi Allah mahu kita penuhkan hati kita dengan cinta kepadaNya dan cinta yang lain-lain tu pasti akan menjadi milik kita..

sesungguhnya insan paling romantik dan faham mengenai hakikat cinta ialah
Nabi Muhammad saw,
kemudian 5 rasul ulul azmi,
kemudian 313 rasul,
kemudian 124 ribu nabi,
kemudian 4 khalifah rasul,
kemudian 313 ahli badar,
kemudian 124 ribu para sahabat ra,
kemudian para tabi'in,
kemudian para tabi' atbi'in,
kemudian para wali, kemudian para ulama.....
selain mereka,
tiada siapa yang faham hakikat cinta dan cuma memahami cinta menurut nafsu mereka..

Sesungguhnya HAKIKAT CINTA dan CINTA itu seperti langit dan bumi...
kita kalau mencintai seseorang kita akan menjaga dirinya sebaik mungkin,
segala keperluannya kita penuhi,
satu calar pun kita takkan biarkan hinggap pada apa yang kita cintai...
cuba untuk tidak sesekali menyakitinya,
sehingga kita sanggup walaupun berkorban nyawa sekalipun..

tetapi api cinta Allah berlainan,
Allah jika cintakan seseorang Allah akan memberinya kesusahan,
kesakitan, penderitaan, tangisan mahupun titisan darah..
sepertimana yang terjadi kepada rasulullah s.a.w ..

BUKANKAH NABI KITA ADALAH KEKASIH ALLAH?
kalau benar baginda kekasih Allah, kenapa Allah biarkan kekasihNya menderita?
ikat perut dengan batu sebab terlalu lapar yang amat sangat?
sadangkan orang-orang kafir yang Allah murka itu Allah berikan kemewahan kepada mereka?
itulah bezanya cinta dan hakikat cinta..

Hakikat cinta itu ialah yang mengubah paksaan kepada kemahuan..
sesungguhnya jika aku dan kamu berkata kami cintakan Allah,
wallahi aku dan kamu berdusta!

Sesungguhnya cinta itu belum datang selagi nafsu kita tidak mengikut kehendak agama,
selagi perintah-perintah Allah kita lakukan tanpa paksaan...

Orang yang cintakan Allah itu takkan memenuhi perintah-perintah Allah kerana mereka tidak perlu di perintah..
mereka melakukan perintah-perintah Allah kerana kemahuan mereka bukan kerana di perintah...
sesungguhnya kata lain kepada perintah itu ialah paksaan...
segala yang Allah mahu di sebut perintah kerana nafsu kita bercanggah dengan apa yang Allah mahu dan Allah maha mengetahui hambaNya tidak cinta padaNya..
sebab itulah Allah perintah kita..

Contoh paling mudah untuk di fahami ialah...
orang yang cintakan Allah akan datang ke masjid sebelum azan..
kerana mereka datang tanpa paksaan..
mereka datang dengan rela dan penuh rasa cinta..

tetapi orang yang tidak cintakan Allah datang selepas azan selepas di perintah datang kepada solat dalam kalimah azan..
mereka berkata oh, dah azan!
maka mereka pun datang ke masjid kerana telah azan
(di perintahkan) tanpa rasa apa-apa cinta kepada Allah dan mereka solat itu kerana telah masuk waktu solat bukan kerana cinta..

sebab tu mereka terkejut bila sudah azan sebab mereka tidak ambil peduli pun bila akan masuk waktu sembahyang..
jadi orang yang cintakan Allah itu ialah yang beribadat tanpa di suruh..
andai solat lima waktu tidak wajib..
mereka tetap akan buat atas sebab cinta..
tetapi orang yang tidak cintakan Allah..
mereka beribadat kerana terpaksa dan di perintah...
andai solat lima waktu itu tidak wajib, tentu mereka tidak akan buat..

Allah juga menguji cinta-cinta hambanya dengan perkara sunat...
lihatlah jutaan muslim dan muslimah yang telah ramai tinggalkan amalan sunat atas alasan
"alaa sunat je, bukan wajib pun"..

jadi mereka tunggu di perintah dahulu barulah mereka akan beramal...
jadi pengakuan mereka tentang cintakan Allah adalah tipu dan dusta..
dan apabila perkara makruh di halang..
mereka menjawab "ala makruh je, bukan haram pun"..
jadi mereka menunggu perintah ia jadi haram baru akan tinggalkan sesuatu....

Jadi itu bukanlah cinta...
umpama pekerja dengan majikan...
pekerja hanya bekerja kalau majikan suruh...
mana ada pekerja yang berkerja dengan majikan kerana CINTA...
jadi fahamilah apa itu cinta Allah dan hakikatnya sebelum melafazkannya...
sesungguhnya lafaz itu banyak syaratnya...

CINTA Allah yang tiada tepi dan kekal selamanya...
sedangkan cinta palsu itu hanya sementara dan kebanyakannya adalah pura-pura..

Saya harap semua faham apa itu hakikat cinta,
dan kalau nak lafazkan kalimah "Aku cinta Allah" fikir-fikirkan...


terima kasih, ary copy from shbt fb, Akmal Murad...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

naK CakaP sKITT jeR...

* assalamualaikum...

*saya nak bagitahu, yg saya menulis kengkadang ikut atie, kengkadang suke atie.
*namun,saya minta maaf jika ada yg terasa or tersinggung...tapi usahlah tersinggung... sume entri peribadi kebykkan pasal kisah saye jerk...huhuhu...
*kengkadang tulisan saya sgt berhati2...coz ada yang saya copy n paste.
*sape nak copy n paste silalah...x marah pon...tapi..x de pape pon yang menarik kecuali yg di copy n paste...
*kalu rajin tu, tinggalkan lah komen atau jejak SMTI..x paksa eh..
*background belog nih sentiasa berubah2 ikut keadaan dan kerajinan...jgn marah eee....
*akhir kata...salam Nur Kasih dari saya...:)