Destinasi cinta yang ku cari...Sebenarnya terlalu hampir...Hanya kabur kerana dosa di dalam hati...

SURAT BUAT ADIK-ADIK PEREMPUANKU...#1


*terasa sungguh membaca surat ni........


assalamualaikum...
kepada adik-adikku yang paling aku sayangi...apa khabar,lama kita tak bersua. akak nak ceritakan sebuah kisah. bacalah, dan ambillah ikhtibar daripadanya...

Diceritakan di Hari Pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Ia dituduh bersalah, mensia-siakan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat. Tetapi ia berkeras membantah.
“Tidak. Demi langit dan bumi sungguh tidak benar. Saya tidak melakukan semua itu.”
“Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa,” jawab malaikat. Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu ke segenap penjuru. Tetapi anehnya, ia tidak menjumpai seorang saksi pun yang sedang berdiri. Di situ hanya ada dia sendirian. Makanya ia pun menyanggah,
“Manakah saksi-saksi yang kau maksudkan? Disini tidak ada siapa kecuali aku dan suaramu.”
“Inilah saksi-saksi itu,” ujar malaikat.
Tiba-tiba mata angkat bicara, “Saya yang memandangi.”
Disusuli oleh telinga, “Saya yang mendengarkan. “
Hidung pun tidak ketinggalan, “Saya yang mencium.”
Bibir mengaku, “Saya yang merayu.”
Lidah menambah, “Saya yang mengisap.”
Tangan meneruskan, “Saya yang meraba dan meremas.”
Kaki menyusul, “Saya yang dipakai lari ketika ketahuan.”
“Nah kalau kubiarkan, seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu”, ucap malaikat.
Orang tersebut tidak dapat membuka sanggahannya lagi. Ia putus asa dan amat berduka, sebab sebentar lagi bakal dimasukkan ke dalam jahanam. Padahal rasa-rasanya ia telah terbebas dari tuduhan dosa itu. Tatkala ia sedang dilanda kesedihan itu, sekonyong-konyong terdengar suara yg amat lembut dari selembar bulu matanya:
“Saya pun ingin juga mengangkat sumpah sebagai saksi.”
“Silakan”, kata malaikat.
“Terus terang saja, menjelang ajalnya, pada suatu tengah malam yg lengang, aku pernah dibasahinya dengan air mata ketika ia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya. Bukankah nabinya pernah berjanji, bahwa apabila ada seorang hamba kemudian bertaubat, walaupun selembar bulu matanya saja yang terbasahi air matanya, namun sudah diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka saya, selembar bulu matanya, berani tampil sebagai saksi bahwa ia telah melakukan taubat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan.”
Dengan kesaksian selembar bulu mata itu, orang tersebut di bebaskan dari neraka dan diantarkan ke syurga. Sampai terdengar suara bergaung kepada para penghuni syurga:
“Lihatlah, Hamba Tuhan ini masuk syurga karena pertolongan selembar bulu mata.”

adik-adikku........
akk tahu, kalian kurang solat, x tutup aurat dan apa2 lagi yang akk tak tahu, tapi...Allah tahu.....
ialah, kita manusia ni banyak kelemahan, namun, manusia yang mahu masuk syurga adalah manusia yg dalam hatinya ada iman. apabila seseorang itu mempunyai keimanan, makanya, ia akan membenci sebarang bentuk kejahatan,keburukkan apatah lagi yg memudaratkan diri.


akk harap, adik2 akak ni bukanlah org2 yang sudah tersesat jauh. buatlah sebarang bentuk kebaikkan itu perlahan2. sampai bila persengkaan adik beradik, sesama kita akan berakhir?
adik2ku...ingatlah apa yang arwah adik kita yang telah pergi dahulu meninggalkan kita... apa mahunya arwah?solat berjemaah dan kelakuan yang baik. tahukah kalian,jika arwah masih hidup, tentu arwah akan membencinya dan menangis sorang.


hidup ini hanya sementara adik2ku... akk tahu, akk ni kuat membebel,menyakitkan hati dan apa sahaja yang langsung tidak menyenangkan hati kalian......namun...akk mahukan yg terbaik buat kalian sume. x kisahlah kalian ni tidak masuk u atau kerja bergaji kecil,akak x kisah langsung. asalkan kalian tidak  lari dari landasan seorang Islam yang cintakan agamanya dan cintakan Allah...akk x mampu berbuat apa2 kecuali hanya berdoa....
insya`allah...suatu hari kelak,ahli keluarga kita akan berubah menjadi yg terbaik dan masuk syurga.
akk menantikan saat itu!


akhir kata, akk doakan kalian sentiasa dapat menjaga maruah kalian walau apa jua yang kalian lakukan dan di mana saja kalian berada. mudah-mudahan...amin....


sayang adik2ku,
kakakmu....


kaklong....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

naK CakaP sKITT jeR...

* assalamualaikum...

*saya nak bagitahu, yg saya menulis kengkadang ikut atie, kengkadang suke atie.
*namun,saya minta maaf jika ada yg terasa or tersinggung...tapi usahlah tersinggung... sume entri peribadi kebykkan pasal kisah saye jerk...huhuhu...
*kengkadang tulisan saya sgt berhati2...coz ada yang saya copy n paste.
*sape nak copy n paste silalah...x marah pon...tapi..x de pape pon yang menarik kecuali yg di copy n paste...
*kalu rajin tu, tinggalkan lah komen atau jejak SMTI..x paksa eh..
*background belog nih sentiasa berubah2 ikut keadaan dan kerajinan...jgn marah eee....
*akhir kata...salam Nur Kasih dari saya...:)