Friday, July 17, 2009

Ikan dan kehidupan

banyak katak di dalam kolam
kotak2 ikan masih belum penuh
tapi anak2 berudu hampir pasti
bertukar wajah

anak2 ikan talapia lepas
melompat dari kotak2 jaring
salah aku jua
yang lambat menabur makan
terlihat rumpai di luar sana
terus anak2 talapia melompat
demi rerumpai di tepi kolam itu
nampaknya
aku tak perlu khuatir
anak2 talapia mampu hidup sendiri
cuma seekor dua
takut barangkali

ikan ketutuku
tidak pernah bersua muka
malu barangkali
kutaburi jua palet2 kecil
walaupun kutahu
udang makanannya

adus...
petang tadi
pahaku berdarah
digigit pacat
pacat yang comel
badannya berbelang2 kecik
mmm....
namun satu kampung lari
bila kucuba tayangkan keunikkan pacat itu

demi membetulkan kotak2 jaring ikan patin
pacat memberi tanda
nakal ya!!

burung tenggek
geram sungguh aku
mencuri ikan2ku
apa harus aku lakukan?
membina org2?
menegang tali tin2 susu?
atau berkawal selalu?
mana ku bisa

biarlah
nampak
ku halau
tidak nampak
rezeki kau burung

ikan dan kehidupan
memberi aku satu pergertian
ikan dan kehidupan
memberi aku satu inspirasi
dimana ikan dan kehidupan
sebahagian aku
ikan dan kehidupan mengajar aku
erti kesabaran
erti berdikari
erti kesyukuran
erti berterima kasih

kini
aku menunggu
saat ikan2ku
dewasa bersama pengalamanku bersamamu
ikan2ku



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...